Najczęściej zadawane pytania


1. Czy forma wpisywanych danych ucznia ma znaczenie?

TAK. Imię, nazwisko, miejsce urodzenia itp, nie mogą być wpisywane drukowanymi literami. Poprawna forma to: „Jan”, „Kowalski”, „Kraków”.


2. Czemu służy pole „Nr dokumentu” i czy jest ono obowiązkowe?

Pole to Państwa nie dotyczy. Uzupełniane jest ono tylko przez pracownika OKE w przypadku zgłaszania uczniów bez numeru PESEL (obcokrajowców).


3. Co zrobić gdy przy wprowadzaniu danych ucznia pojawia się komunikat, że w bazie jest już uczeń o takim numerze PESEL, ale o innym nazwisku?


W pierwszej kolejności proszę sprawdzić dokumenty ze szkoły niższego szczebla doszukując się błędów w danych osobowych. W przypadku rozbieżności należy posłużyć się wnioskiem aktualizacji danych uczniów:

DANE O UCZNIACH -> Wnioski -> Aktualizacja danych uczniów

Aby procedura aktualizacji danych przebiegła prawidłowo należy zapoznać się z instrukcją składania ww. wniosku, która znajduje się w tym samym dziale.



4. Co zrobić gdy na wydrukach list uczniów brakuje polskich liter?


Proszę pobrać i zainstalować na komputerze program Adobe Acrobat Reader (wersja min. 6.0). Problem powinien ustąpić.


5. Komunikat: "Próba zapisania zgłoszenia w miejscu już istniejącego"

Informacja, że pod tym numerem dziennika jest już inna osoba w oddziale. Należy zmienić numer na inny – wolny numer.


6. Komunikat: "Uczeń został zgłoszony jako poprawiający egzamin, jednak znalezienie historii jego egzaminów było niemożliwe."

W pierwszej kolejności proszę sprawdzić dokumenty ze szkoły niższego szczebla doszukując się błędów w danych osobowych. W przypadku rozbieżności należy posłużyć się wnioskiem aktualizacji danych uczniów:

DANE O UCZNIACH -> Wnioski -> Aktualizacja danych uczniów

Jeżeli dane ze szkoły niższego szczebla są poprawne proszę skorzystać z drugiej opcji dodawania uczniów – zgłoszenie ucznia, który nie zdawał wcześniej egzaminów w OKE Kraków (sprawdzian, egzamin gimnazjalny). Spowoduje to utworzenie nowego profilu ucznia w bazie egzaminacyjnej OKE, dlatego też proszę korzystać z tej opcji rozważnie. Dodanie nowego ucznia tą metodą, w przypadku istniejącego już zgłoszenia, spowoduje sklonowanie tożsamości, które zablokuje możliwość edycji ucznia.


7. Dane uczniów zostały wprowadzone w edycji prawidłowo, mimo to w zakładce ZAMÓWIONE ARKUSZE pojawia się monit o braku dostępu do serwisu zamówionych arkuszy.

Dane w tej zakładce pojawią się u Państwa w OBIEG-u dopiero po złożeniu przez OKE zamówienia arkuszy w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.


8. Podczas logowania do systemu OBIEG pojawia się komunikat: „Błędne logowanie”.

Serwis dla ucznia

Osobą odpowiedzialną za wydawanie haseł do systemu OBIEG dla uczniów jest dyrektor szkoły. W przypadku problemów z logowaniem należy zgłosić się do sekretariatu szkoły macierzystej i poprosić o wygenerowanie nowego hasła.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie nie przekazuje uczniom takich danych.


Serwis dla Dyrektora szkoły

W przypadku informacji o błędnym logowaniu należy upewnić się czy podany Identyfikator użytkownika (kod szkoły) oraz hasło zostały prawidłowo wprowadzone. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany prosimy o skorzystanie z opcji „zapomniałem hasła” (link pod oknami logowania). Umożliwi ona Państwu uzyskanie hasła jednorazowego. Hasło przesyłane jest automatycznie.

Instrukcja do opcji Zapomniałem hasła:
1)  Podajemy kod szkoły. Prawidłowo wprowadzony kod szkoły musi zawierać myślnik:
     (XXXXXX-XXXXX)
2)  Wprowadzamy adres e-mail zgłoszony przez szkołę w systemie OBIEG.
3)  W ostatnim trzecim etapie zostaną Państwo poproszeni o podanie klucza szyfrującego szkoły (klucz z certyfikatu otrzymanego z OKE wpisujemy bez myślników).

Po prawidłowo przeprowadzonej procedurze otrzymacie Państwo komunikat:
„Na wskazany adres e-mail została wysłana wiadomość zawierająca jednorazowe hasło logowania.
Po zalogowaniu się do systemu OBIEG należy niezwłocznie zmienić hasło”.

Hasło jednorazowe, które zostało wysłane na wskazany adres e-mail należy wprowadzić jako dotychczasowe podczas procedury zmiany hasła. W trakcie zmiany hasła należy pamiętać o wymaganiach, które musi ono spełniać. O poprawnym wykonaniu powyższych zmian zostaniecie Państwo poinformowani odpowiednim komunikatem.


9. Podczas logowania do systemu OBIEG pojawia się komunikat informujący o wygaśnięciu hasła.

Komunikat ten jest często mylony z komunikatem „Błędne logowanie”. W tym przypadku proces logowania przebiegł prawidłowo - identyfikator i kod szkoły są poprawnie wpisane. System OBIEG sygnalizuje natomiast, że używane dotychczas hasło musi koniecznie zostać zmienione ze względów bezpieczeństwa.

Hasło musi być zmieniane co 30 dni.


Kryteria które powinno spełniać nowe hasło:

Co najmniej:
-    8 znaków
-    jedna mała litera
-    jedna wielka litera
-    znak nie będący literą ani cyfrą (np. @ % & ! ,)


10. Co należy wypełnić przy zgłaszaniu zespołu szkół?


Dane zespołu oraz wszystkie szkoły, które wchodzą w jego skład wraz z kodami. Danych organów nie trzeba wypełniać, można zaznaczyć brak zmian.


11. Czy informacje o zlikwidowanej placówce można wysłać wnioskiem o aktualizację?


NIE. Należy przesłać odręczne pismo z podpisem dyrektora o likwidacji placówki lub na formularzu zgłoszenia nowej szkoły zaznaczyć „likwidacja szkoły”.


12. Co zrobić gdy chce się złożyć wniosek o aktualizację danych o szkole i pojawia się komunikat „aktualizacja możliwa tylko przez zespół”?


Oznacza to, że w bazie OKE szkoła należy do zespołu szkół i aktualizacji danych o szkole można dokonać logując się kodem zespołu. W przypadku braku kodu zespołu należy przysłać pismo z prośbą o wygenerowanie duplikatu kodu zespołu. Rejestracja ZS w bazie OKE może również odbyć się przez formularz zgłoszenia nowej szkoły.

     

1999-2024 OKE w Krakowie