Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
    kategoria 1.1
    kategoria 1.2
    kategoria 1.3
    kategoria 1.4
pisanie
  rozumowanie
  korzystanie z informacji
  wykorzystywanie wiedzy w praktyce
 

Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach

   
 

Czytanie – kategoria umiejętności 1.1

   
  Uczeń odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową
  i postawę obywatelską):

 

a)

źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,

 

b)

teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej –  polskiej i światowej,

 

c)

teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,

 

d)

proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową i telewizyjną, artykuł prasowy,

e)

przedstawienia teatralne i filmy,

 

f)

przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby,

rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne.

Przykłady tekstów i zadań

  Wrześniowym polem idzie jesień.
Rude ma włosy i rudą suknię,
we włosy wpięte pierzaste astry,
a w rękach kłosy i słodką gruszkę.
 

Jadwiga Hockuba: Jesień (fragment)

 
 Autorka wiersza porównała jesień –  porę roku do:
   A. pierzastych astrów,
   B. kapryśnej pogody,
   C. rudowłosej kobiety,
   D. słodkich owoców.
 

(Cztery pory roku)

  W słoneczny, śnieżny ranek, kiedy to lekki mrozik kazał złotym iskierkom tańczyć w powietrzu, a obwalone śniegiem gałęzie jodeł jak napuchnięte łapy leśnego potwora zwisały bezwiednie z drzew, po całej wsi gruchnęła radosna wieść: – Dzieci jadą kuligiem!
I oto już przodem pędzą duże sanie z janczarami, zaprzężone w parę koni, (...) a za saniami, na długich linach – narciarze i saneczkarze, kto się tylko gdzie zdołał uczepić! Tętnią metalicznie janczary, parskają konie, pędzi kolorowy wąż roziskrzoną i równiutką jak stół doliną Popradu, tą samą, którą sześćset lat temu zagony tatarskie parły na podbój Polski.
Furkające w pędzie nad saniami proporczyki potrącają pochylone nad drogą konary, a białe, nawisłe łapska gałęzi strzepują całe tumany śniegowego pyłu dzieciom za kołnierze.
 

Maria Kownacka: Rogaś z Doliny Roztoki

 
 W tekście najważniejszy jest opis:
A. zimy, B. doliny Popradu,  C. kuligu, D. najazdu Tatarów.
Kulig z tekstu przypominał:
A. zagony tatarskie, B. leśnego potwora, C. złote iskierki, D. kolorowego węża.
 

(Cztery pory roku)

 
Ziemia krąży wokół Słońca po drodze zwanej orbitą. Pełny obieg Ziemi trwa jeden rok. W czasie tego ruchu oś ziemska jest stale skierowana w stronę Gwiazdy Polarnej i nachylona do płaszczyzny orbity pod kątem około 67°. Występowanie pór roku jest właśnie skutkiem tego nachylenia, ponieważ w czasie ruchu Ziemi po orbicie różne obszary kuli ziemskiej są mocniej lub słabiej nasłoneczniane. Przez pół roku bardziej nasłoneczniona jest półkula północna,  
a przez następne pół roku – półkula południowa. Gdy na półkuli północnej zwierzęta szykują się do zimy, na południowej ptaki zaczynają zakładać gniazda.
 
 Ile czasu potrzebuje Ziemia, by okrążyć Słońce?
A. pół roku, B. trzy miesiące,  C. jeden rok, D. jeden dzień.
Jeśli na półkuli północnej trwa jesień, to na półkuli południowej:
A. kończy się jesień, B. jest wiosna, C. zaczyna się zima, D. jest lato.
 

(Pory roku)

 
Starożytni Grecy wierzyli, że pory roku zmieniają się za sprawą bogini urodzaju Demeter.
Pewnego razu władca podziemnego Tartaru Hades porwał Korę – córkę Demeter. Zrozpaczona bogini rzuciła klątwę na ziemię, by ta nie rodziła więcej plonów, nie złociła się urodzajem. Zeus zgodził się więc, by Kora dwie trzecie roku spędzała u swej matki, zaś jedną trzecią roku u Hadesa, jako Persefona – pani podziemnego królestwa. Uszczęśliwiona Demeter zdjęła klątwę z ziemi. Od tego czasu co roku na wiosnę Demeter stroi ziemię w radosne szaty na powitanie swej córki, a późną jesienią, gdy się rozstają, płacze deszczem nad swym matczynym losem.
 
 Według Greków wiosna nadchodziła wraz z powrotem na ziemię:
A. Demeter, B. Hadesa,  C. Zeusa, D. Kory.
Jaka pora roku od początku do końca przemijała na ziemi, gdy Persefona przebywała w Tartarze?
A. lato, B. jesień, C. zima, D. wiosna.
 

(Pory roku)

 
Tytus, Romek i A’tomek biorą udział w akcji sadzenia drzewek.

Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i A’tomek. Księga VII, – fragment

 
 Dlaczego Tytus chciał przeprowadzić mrówki do nowego lasu?
   A. Bez mrówek las nie mógłby istnieć.
   B. Pragnął, by nowy las urósł jak najszybciej.
   C. Chciał, by w nowym lesie były zwierzęta.
   D. Zamierzał stworzyć im lepsze warunki.
Z tej historyjki wynika, że:
   A. w młodych lasach nie ma grzybów.
   B. trzeba wiedzieć, jak wołać na mrówki.
   C. nie wolno zakłócać spokoju mrowisk.
   D. lepiej nie sadzić młodych lasów.
 

(W lesie)


2004 OKE w Krakowie