Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
    kategoria 1.1
    kategoria 1.2
    kategoria 1.3
    kategoria 1.4
pisanie
  rozumowanie
  korzystanie z informacji
  wykorzystywanie wiedzy w praktyce

Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach

Czytanie – kategoria umiejętności 1.2

Uczeń
określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:

 

a)

rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm,

 

b)

posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, legenda, opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz podstawowymi terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, plastyką, muzyką, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą.

Przykłady tekstów i zadań

  Wrześniowym polem idzie jesień.
Rude ma włosy i rudą suknię,
we włosy wpięte pierzaste astry,
a w rękach kłosy i słodką gruszkę.
 

Jadwiga Hockuba: Jesień (fragment)

 
Liczne epitety w wierszu, np.: pierzaste astry, ruda suknia, przede wszystkim pomagają czytelnikowi:
   A. polubić jesienny czas,
   B. wyobrazić sobie opisywaną scenę,
   C. pięknie recytować wiersz,
   D. pożegnać się z jesienią.
 

(Cztery pory roku)

 

     Z ganku schodziło się furtką do ogrodu. Tutaj były piwonie. Rosły czerwone i różowe. A obok piwonii były krzaki agrestu. Tutaj stała stara, kratkowana altana, cała zarośnięta dzikim winem. W altance tańczyły zawsze plamy słoneczne, pachniało wilgocią i owocami.
     Za altanką ścieżka, otoczona krzakami agrestu i zaroślami bzu, prowadziła na łączkę, gdzie stały drzewa owocowe. Szczebiotały tu ptaki i brzęczały pszczoły.
     Łączka kończyła się wysokim drewnianym płotem, który oddzielał nasz ogród od ogrodów warzywnych. Wzdłuż płotu rósł szereg wierzb.
      To był ogród mojego dzieciństwa.

 

Jarosław Iwaszkiewicz: Ogrody (fragmenty)

 
Narrator w tym tekście:
   A. opowiada o wydarzeniach,
   B. wspomina i opisuje,
   C. wyznaje swe uczucia,
   D. komentuje wydarzenia.
Narracja prowadzona jest w:
   A. czasie przeszłym,
   B. czasie teraźniejszym,
   C. czasie przyszłym,
   D. różnych czasach.
 

(Ogrody)

 

         Telewizor

Z telewizorem trzeba rozważnie;
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz w sobie bowiem własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.

Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia w niebie odrzutowiec...
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to powiedz.
 
Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem... eee tam”.
Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.

Stanisław Grochowiak

 
 Wiersz jest skierowany do
   A. telewizora. B. wyobraźni. C. twórcy filmowego. D. młodego widza.
Wskaż porównanie.
   A. „wyobraźnię [...] uczyń czarodziejką”
   B. „autobus [...] lśniący niby okoń”
   C. „a tyś [...] fajny jest chłopaczek”
   D. „masz w sobie [...] własny ekran”
 

(Przed telewizorem)

 
Tytus, Romek i A’tomek biorą udział w akcji sadzenia drzewek.

Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i A’tomek. Księga VII, – fragment

 
Kim jest Tytus?
   A. mieszkańcem lasu
   B. fikcyjnym bohaterem
   C. postacią legendarną
   D. postacią rzeczywistą
„Las bez mrówek jest jak szkoła bez uczniów” – powiedział Tytus. W swej wypowiedzi użył:
   A. porównania
   B. epitetów
   C. przenośni
   D. wyrazów dźwiękonaśladowczych
Przedstawiona historyjka jest:
   A. poważna i pouczająca
   B. żartobliwa i pouczająca
   C. tylko żartobliwa
   D. tylko poważna
 

(W lesie)


2004 OKE w Krakowie