Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
pisanie
  rozumowanie
    kategoria 3.1
    kategoria 3.2
    kategoria 3.3
    kategoria 3.4
    kategoria 3.5
    kategoria 3.6
    kategoria 3.7
    kategoria 3.8
    kategoria 3.9
  korzystanie z informacji
  wykorzystywanie wiedzy w praktyce
 

Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach

   
 

Rozumowanie – kategoria umiejętności 3.2

   
  Uczeń
  przedstawia przyczyny i skutki wydarzeń i zjawisk:

 

a)

domyśla się przyczyn, przewiduje skutki wydarzeń bliskich życiu i swoim doświadczeniom,

 

b)

wskazuje główne przyczyny i skutki doniosłych wydarzeń w historii Polski,

 

c)

wyjaśnia przyczyny i skutki zmian, które zachodzą w środowisku w wyniku działalności człowieka.

Przykłady tekstów i zadań

Chodząc po mokrych kamieniach, trzeba bardzo uważać, bo są zazwyczaj:
   A. drobne i same wpadają do butów,
   B. śliskie i można się przewrócić,
   C. duże i łatwo o nie zahaczyć nogą,
   D. ostre i można się skaleczyć.
 

(Cztery pory roku)

 

Spośród wielu starych dębów rosnących w Puszczy Białowieskiej najbardziej znany jest „dąb Jagiełły”. Według ludowych podań król odpoczywał pod nim w czasie polowania, które zorganizowano przed wyprawą na wielką wojnę z Krzyżakami.

 
W dawnych czasach organizowano polowania przed wielkimi wyprawami wojennymi przede wszystkim po to, by:
   A. zgromadzić zapasy mięsa dla wojska,
   B. sprawdzić spryt i zręczność rycerzy,
   C. zapewnić rycerzom rozrywkę przed bitwą,
   D. wypróbować skuteczność broni strzeleckiej.
 

(W lesie)


2004 OKE w Krakowie