Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
pisanie
  rozumowanie
    kategoria 3.1
    kategoria 3.2
    kategoria 3.3
    kategoria 3.4
    kategoria 3.5
    kategoria 3.6
    kategoria 3.7
    kategoria 3.8
    kategoria 3.9
  korzystanie z informacji
  wykorzystywanie wiedzy w praktyce
 

Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach

   
 

Rozumowanie – kategoria umiejętności 3.9

   
  Uczeń
  analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność:

 

a)

porównuje wyniki z własnym doświadczeniem,

 

b)

sprawdza wyniki z warunkami zadania.

Przykłady tekstów i zadań

 

Na wykarczowanym obszarze lasu uczniowie pobliskiej szkoły posadzili w roku 1998 drzewka. Po dwóch latach sprawdzili, które sadzonki przyjęły się. Oto wyniki ich obserwacji:

 
DRZEWO 1998r. 2000r.
brzoza 120 100
topola 120 120
buk 124 112
dąb 84 76
 
Jacek powiedział, że 80% sadzonek brzozy przyjęło się. Czy miał rację?
   A. Tak, przyjęło się dokładnie 80% sadzonek brzozy.
   B. Nie, ponieważ przyjęło się więcej niż 80% sadzonek brzozy.
   C. Nie, ponieważ przyjęło się mniej niż 80% sadzonek brzozy.
   D. Brakuje danych, aby to sprawdzić.
 

(W lesie)

 

Przeprowadzono ankietę. Zapytano 28 osób, jakie owoce lubią najbardziej. Okazało się, że jabłka najbardziej lubi 14 osób, 7 osób woli jeść gruszki, 5 osób najbardziej lubi śliwki, a tylko 2 osoby czereśnie.

 
25% spośród ankietowanych osób lubi:
   A. jabłka, B. gruszki, C. śliwki, D. czereśnie.
 

(Jabłko)

  Asia uwielbia godzinami oglądać telewizję. Któregoś dnia jej mama straciła
cierpliwość:
 

– Asiu, jak możesz?! Już trzy godziny siedzisz przed telewizorem!
– Ależ mamo, to tylko 10 procent mojego wolnego czasu dzisiaj.

 
Uzasadnij, że Asia się pomyliła.
 

(Przed telewizorem)


2004 OKE w Krakowie