Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
pisanie
    kategoria 2.1
    kategoria 2.2
    kategoria 2.3
    kategoria 2.4
    kategoria 2.5
  rozumowanie
  korzystanie z informacji
  wykorzystywanie wiedzy w praktyce
 

Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach

   
 

Pisanie – kategoria umiejętności 2.1

   
  Uczeń pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami
  wypowiedzi:

 

a)

opowiadanie,

 

b)

opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki,

 

c)

sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki,

 

d)

notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia,

e)

kartka pocztowa,

  f) list prywatny i oficjalny,
  g) telegram,
  h) zaproszenie,
  i) zawiadomienie,
  j) ogłoszenie,
  k) instrukcja,
  l) przepis.

Przykłady tekstów i zadań

Ułóż plan dnia wycieczki.
Możesz wykorzystać potrzebne informacje z ramek.
 
Kąpiel w morzu.
Spacer po Rynku.
Śniadanie.
Strojenie choinki.
Zwiedzanie muzeum.
Obiad.
   
Kolacja.
Napisz plan dnia.
  8.00 .........................................................................................................
10.00 ........................................................................................................
14.00 ........................................................................................................
16.00 ........................................................................................................
18.00 ........................................................................................................
 

(Wycieczka)

Napisz opowiadanie na temat „Moja przygoda w lesie”. Opowiedz historię prawdziwą lub wymyśloną.
 

(W lesie)

Napisz opowiadanie według podanego planu.
   Plan opowiadania
      1. Wyprawa do ogrodu.
      2. Zrywanie owoców.
      3. A to pech!
      4. Szczęśliwe zakończenie.
 

(Ogrody)

 

Lublin, 12 kwietnia 2000 r.

 

Kochana Babciu! Kochany Dziadku!

 

     Minął miesiąc od naszego ostatniego spotkania. W tym czasie wiele się wydarzyło. Ostatnio byłem u Maćka na urodzinach, bawiliśmy się świetnie. Swoje urodziny chciałbym podobnie zorganizować. Rodzice obiecali mi, że będę je mógł urządzić dla kolegów i koleżanek z klasy na działce w Zaniówce.
     Jak wiecie, dzień moich urodzin to 23 września. W tym roku dobrze się składa, bo jest to sobota. Zaproszę więc jedenaście osób już na godzinę 1000. Chcę pokazać im piękną okolicę i miejsce ważnego wydarzenia historycznego, ponieważ większość z nich interesuje się historią. Wszystkim dam mapkę gminy Jabłoń, na której rodzice zaznaczyli literą D naszą działkę. Przesyłam Wam taką samą mapkę.     

 

Na mapce oznaczono miejsce, gdzie Polacy walczyli z zaborcą w czasie Powstania Styczniowego. Często chodziliśmy tam razem oglądać krzyż powstańczy. Planuję wspólny spacer do tego miejsca, a po powrocie różne zabawy. Razem z mamą przygotujemy smaczne jedzenie.
     Myślę, że będzie to przyjemne spotkanie. Napiszcie, czy mój pomysł Wam się podoba.
     Już za tydzień chcemy zaprosić na działkę Was i Ciocię Alinę.

 

Całuję Was bardzo, bardzo mocno!
Kuba

  PS. Pozdrowienia dla Cioci Aliny! Do zobaczenia za tydzień!
 
Napisz plan spotkania urodzinowego Kuby tak, aby uwzględniał informacje zawarte w tekście. Użyj równoważników zdań.
Kuba zaprasza na urodziny swojego przyjaciela Maćka.
Napisz tekst zaproszenia, które powinien do niego wysłać.
 

(Urodziny Kuby)

Napisz sprawozdanie (ok. 10 zdań) z jednodniowej wycieczki rowerowej, w której uczestniczyłaś/uczestniczyłeś lub którą sobie wyobrażasz.
 

(Wspólne planowanie)

Napisz list do Asi. Przekonaj ją, że nie warto i nie powinno się godzinami przesiadywać przed telewizorem.
Co i dlaczego najczęściej robisz, gdy w wolnym czasie nie oglądasz telewizji?
 

(Przed telewizorem)

Jest lato. Chcesz wysłać kartkę pocztową do bliskiej Ci osoby, by przekazać, gdzie i jak spędzasz wakacje. Napisz tę kartkę i poprawnie ją zaadresuj.
Uwaga: Imiona, nazwisko i adres mogą być zmyślone.
 

 

(Pory roku)


2004 OKE w Krakowie