Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Wprowadzenie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
pisanie
rozumowanie
korzystanie z informacji
wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Formy zadań sprawdzianu.
Relacje między oceną wewnątrzszkolną i zewnętrzną.
Sylwetka szóstoklasisty.
Zadania sprawdzianu na lekcjach języka polskiego
Zadania sprawdzianu na lekcjach matematyki
Zadania dla egzaminatorów sprawdzianu
Przykładowy sprawdzian JAZZ
Biuletyn w wersji pdf
   
Archiwum arkuszy sprawdzianu
spis

Formy zadań sprawdzianu

 

   

Zadania pisemne dzielą się na zadania otwarte i zadania zamknięte.
           W zadaniach otwartych uczeń samodzielnie formułuje i zapisuje odpowiedź. Samodzielność w formułowaniu odpowiedzi to zarówno zaleta, jak i wada tych zadań. Zaleta, bo śledząc rozwiązania tych zadań można w niektórych z nich, dostrzec tok rozumowania ucznia, jego kreatywność, operowanie wiedzą. Oprócz wyniku daje się zaobserwować metodę i jej realizację w danym zadaniu. Samodzielność jest także ich

wadą, albowiem wielu uczniom sprawia ogromną trudność zredagowanie choćby krótkiej wypowiedzi pisemnej i zajmuje im to więcej czasu niż merytoryczne rozwiązanie zadania. Punktowanie zadań otwartych jest bardzo trudne i mimo stosowania przez oceniających tych samych kryteriów oceniania ocena nie zawsze jest w pełni obiektywna.
          W zadaniach zamkniętych uczeń wskazuje odpowiedź spośród zaproponowanych. Punktowanie tych zadań nie jest zależne od punktującego, zatem ocena ich jest obiektywna. Dzięki obiektywizmowi punktowania zadania te mają tym większe zastosowanie im bardziej masowe badania.

ZADANIA OTWARTE

Forma zadania

Czynność ucznia

Zadanie rozszerzonej odpowiedzi (skrót: RO)

Uczeń pisze dłuższy tekst na zadany temat lub rozwiązuje zadanie wymagające wielu różnych czynności, zapisuje kolejne kroki, przedstawiając swoje rozumowanie.

Zadanie krótkiej odpowiedzi (skrót: KO)

Uczeń podaje rozwiązanie zadania, problemu w formie rysunku, pojedynczego słowa, liczby, zdania, wyrażenia matematycznego, rysunku, elementu diagramu lub wykresu.

Zadanie z luką (skrót: L)

Uczeń uzupełnia zdanie brakującym wyrazem, zwrotem lub wyrażeniem matematycznym. Wpisuje w wolne pola brakujące słowa, liczby, daty lub uzupełnia rysunek.

   


typ (RO)

Przykłady

1.

Moja ulubiona pora roku. Opisz wybraną porę roku i uzasadnij, dlaczego ją lubisz. Pamiętaj o poprawnej pisowni.

(Pory roku)

2.

Mama zostawiła Oli 10 zł i listę zakupów:

Które opakowanie ciastek i mleka powinna wybrać Ola, aby na wszystkie artykuły z listy wystarczyło pieniędzy? Zapisz obliczenia. Podaj wszystkie poprawne odpowiedzi.

 

(Pierwszy dzień wakacji)

W zadaniu rozszerzonej odpowiedzi (RO) badanych jest wiele umiejętności. Za tego typu zadanie można uzyskać dość dużą liczbę punktów.
 


typ (KO)

Przykład

Co i dlaczego najczęściej robisz, gdy w wolnym czasie nie oglądasz telewizji?

...........................................................................................................................
...........................................................................................................................

(Przed telewizorem)

Zadanie krótkiej odpowiedzi (KO) bada zwykle jedną lub dwie umiejętności.
W porównaniu z zadaniem RO zadanie KO jest mniej czasochłonne, ale także można za nie zdobyć znacznie mniej punktów.


typ (L)

Przykład

Miejscowość Gaj jest położona na ……………………………. od miejscowości Bór
                                                           (określ kierunek geograficzny)
Wokół Gaju rosną lasy ............................... .
                                         (określ rodzaj lasu)

(W lesie)

Zadanie z luką (L) sprawdza na ogół jedną umiejętność. Wykonanie takiego zadania polega na uzupełnieniu wolnego miejsca i nie jest czasochłonne.

Rozwiązując zadania otwarte uczeń sam dobiera sobie, zgodnie z poleceniem, najbardziej skuteczną metodę wykonania zadania i sposób prezentacji rozwiązania. Zadania otwarte znacznie częściej występują w podręcznikach niż zadania zamknięte.

ZADANIA ZAMKNIĘTE

Forma zadania

Czynność ucznia

Zadanie wielokrotnego wyboru (skrót: WW)

Uczeń wybiera prawidłową lub najlepszą odpowiedź spośród kilku podanych propozycji.

Zadanie na dobieranie (skrót: D)

Uczeń tworzy, według podanych kryteriów, pary elementów, które wybiera z dwóch zbiorów. Do zbiorów tych mogą należeć: wyrazy, wypowiedzenia, wyrażenia, rysunki itp.

Zadanie typu prawda – fałsz (skrót: PF)

Uczeń ocenia prawdziwość podanych zdań, poprawność wykonanych rachunków, diagramów, wykresów i innych rysunków.


typ (ww)

Przykłady

1.

Ile 15-litrowych konewek wody potrzeba do podlania grządki o powierzchni 6 m2, jeśli na 1 m2 powierzchni należy wylać 10 litrów wody?
       
A. 4 B. 6 C. 10 D. 15

(Ogrody)

2.

Ania i Jacek zbierali w lesie grzyby. Zebrali 13 prawdziwków i 4 razy więcej maślaków. Które wyrażenie pozwoli obliczyć, ile grzybów zebrali?
       
A. 13 + 4 + 13 B. 13 + 4 × 13 C. 13 + 4 D. 4 · 13
 

(W lesie)

W zadaniach wielokrotnego wyboru sprawdzane są na ogół pojedyncze umiejętności.


typ (D)

Przykład

Filip pomagał mamie w przygotowaniu uroczystości.
Połącz czynności wykonywane w domu z odpowiednim sprzętem.

pranie
prasowanie
sprzątanie
żelazko
odkurzacz
pralka
mikser

(Święto Filipa)

Zadanie na dobieranie (D) dobrze nadają się do badania umiejętności klasyfikowania elementów, tworzenia par itp.


typ
(P–F)

Przykład

Rośliną często uprawianą w naszych ogrodach jest słonecznik. Słoneczniki mogą wyrastać na wysokość 3 – 4 m, dlatego najczęściej obsadza się nimi obrzeża ogródków i działek. Są bardzo ozdobnymi roślinami, a ich jadalne nasiona są zdrowym i pożywnym przysmakiem. Nasiona słonecznika najlepiej jest wysiewać pojedynczo, w odstępach od 15 do 18 cm w rzędzie. Odległość między rzędami powinna wynosić 60 cm. Nasiona kiełkują najszybciej w temperaturze od 8 do 10°C. Młode rośliny są wytrzymałe, znoszą spadki temperatury nawet do - 4°C. Dlatego słonecznik można siać dość wcześnie, bez obawy o wiosenne przymrozki.

  Czy prawdą jest, że słoneczniki:
  A. są bardzo wrażliwe na wiosenne przymrozki.
TAK NIE
  B. temperaturę - 2°C zniosą bez uszkodzeń.
TAK NIE
  C. mogą kiełkować w temperaturze - 4°C.
TAK NIE

(Ogrody)

Zadanie typu prawda–fałsz (P–F) sprawdza na ogół jedną umiejętność.

Profesor Bolesław Niemierko określił ogólnie przydatność poszczególnych form zadań do sprawdzania czynności z kategorii taksonomicznych.

TYPOLOGIA PISEMNYCH ZADAŃ TESTOWYCH

Zadania

Przydatność do sprawdzania czynności
z kategorii taksonomicznych

Rodzaj

Forma

A

Zapamiętywanie wiadomości

B

Zrozumienie wiadomości (wyjaśnianie)

C

Stosowanie wiadomości
w sytuacjach typowych

D

Stosowanie wiadomości
w sytuacjach problemowych

Otwarte

Rozszerzonej odpowiedzi (RO)

+

+

+ +

+

Krótkiej odpowiedzi (KO)

+ +

+ +

+

+ +

Z luką (L)

+

+

Zamknięte

Wielokrotnego wyboru (WW)

+ +

+

+ +

Na dobieranie (D)

+

+

Prawda–fałsz (PF)

+ +

+

W swoich publikacjach prof. Bolesław Niemierko omawia wady i zalety zadań testowych.

ZALETY I WADY ZADAŃ TESTOWYCH OTWARTYCH I ZAMKNIĘTYCH

ZALETY ZADAŃ

ZAMKNIĘTYCH

OTWARTYCH

1. Szeroki zakres zastosowań.
2. Obiektywne punktowanie wyników.
3. Sprawność pomiarowa.
4. Wdrażanie do podejmowania decyzji.

n Mogą obejmować większy zakres materiału.
n Udzielanie odpowiedzi zajmuje mało czasu.
n Łatwa konstrukcja klucza punktowania.
n Punktowanie zadań zajmuje mało czasu i jest obiektywne (zadania może sprawdzać czytnik).
n Prostsza analiza wyników.
1. Zadowalająca reprezentatywność zbioru zadań.
2. Wysoki obiektywizm punktowania.
3. Niepodatność na zgadywanie odpowiedzi.
4. Łatwość konstrukcji.

n Sprawdzają kreatywność zdającego.
n Pozwalają na samodzielność pracy i swobodę wypowiedzi.
n Wymagają poprawnego stosowania zwrotów i wyrażeń typowych dla danego przedmiotu.

WADY ZADAŃ

ZAMKNIĘTYCH

OTWARTYCH

1. Niemożność tworzenia syntez przez uczniów.
2. Fałszywy obraz świata i wiedzy ludzkiej jako zamkniętych systemów o stałych czytelnych prawidłowościach.
3. Przewaga form zadań nad treścią kształcenia.
4. Większy niż w przypadku zadań otwartych błąd pomiaru.
5. Trudność konstruowania zadań.

n Można sprawdzać tylko ograniczony zestaw umiejętności.
n Stwarzają możliwość zgadywania poprawnej odpowiedzi.
n Trudność w konstruowaniu poprawnych i wartościowych zadań o wyższej taksonomii.
1. Poszatkowanie treści kształcenia.
2. Ciążenie ku niskim kategoriom celów kształcenia.
3. Niepełny obiektywizm punktowania.

n Obejmują mniejszy zakres treści kształcenia.
n Trudność w jednoznacznym konstruowaniu poleceń.
n Trudność w obiektywnej ocenie zadań.
n Udzielanie odpowiedzi zajmuje dużo czasu.
n Czasochłonność procesu sprawdzania i oceniania.
n Trudna konstrukcja modelu oceniania
n Czasochłonna analiza.
n Trudna interpretacja wyników.

2004 OKE w Krakowie