Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Wprowadzenie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
pisanie
rozumowanie
korzystanie z informacji
wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Formy zadań sprawdzianu.
Relacje między oceną wewnątrzszkolną i zewnętrzną.
Sylwetka szóstoklasisty.
Zadania sprawdzianu na lekcjach języka polskiego
Zadania sprawdzianu na lekcjach matematyki
Zadania dla egzaminatorów sprawdzianu
Przykładowy sprawdzian JAZZ
Biuletyn w wersji pdf
   
Archiwum arkuszy sprawdzianu
spis

Relacje między oceną wewnątrzszkolną i zewnętrzną

 

 

Wynik ze sprawdzianu to wynik punktowy odpowiadający poszczególnym kategoriom standardów, który trudno odnieść do ocen szkolnych z poszczególnych przedmiotów i bloków przedmiotowych. Nasuwają się pytania:
Jak poradzili sobie na sprawdzanie uczniowie, osiągający w szkole podstawowej bardzo dobre wyniki z wszystkich przedmiotów? A jak Ci, którzy są bardzo dobrzy z języka polskiego albo z matematyki?

Podjęto próbę porównania ocen końcoworocznych szóstoklasistów z wynikiem ze sprawdzianu 2002 na próbie 291 uczniów z pięciu szkół województwa małopolskiego.

Rodzaj miejscowości, w której mieści się szkoła

Oznaczenie szkoły

Liczba oddziałów
klas szóstych

Liczba uczniów

miasto powyżej 100 tysięcy mieszkańców

A

2

50

miasto powyżej 100 tysięcy mieszkańców

B

3

76

miasto powyżej 10 tysięcy mieszkańców

C

2

55

miasto poniżej 10 tysięcy mieszkańców

D

4

95

wieś

E

1

15

Sprawdzian adresowany był do wszystkich uczniów, ale nie zawierał zadań z poziomu wykraczającego poza treści i umiejętności podstawowe, typowe dla tego etapu kształcenia. Uczeń celujący nie miał możliwości rozwiązywania zadań o podwyższonym stopniu trudności, nie miał okazji do otrzymania takiej liczby punktów, która mogłaby go odróżnić od ucznia bardzo dobrego. Z tego też powodu dla celów tego porównania wszystkie oceny celujące zamieniono na oceny bardzo dobre. Nie brano pod uwagę uczniów, których wynik punktowy na sprawdzianie był mniejszy od 5.

Dzieląc wynik W ucznia na sprawdzianie 2002 (z zakresu od 5 do 40 punktów) przez 8 otrzymywano liczbę D (z zakresu od 1 do 5), którą porównywano ze średnią S wszystkich ocen ucznia na świadectwie ukończenia klasy VI. Po zaokrągleniu D do najbliższej liczby naturalnej otrzymywano liczbę Z (1, 2, 3, 4 lub 5) – „stopień szkolny ze sprawdzianu”, który porównywano z końcową oceną szóstoklasisty z języka polskiego (J) oraz matematyki (M). Oto przykład analizy dla trzech uczniów o numerach 1, 2 i 3:

nr ucznia

ocena wewnątrzszkolna

wynik sprawdzianu (W)

Wynik sprawdzianu podzielony przez 8

średnia (S)

polski (J)

matematyka (M)

dokładny (D)

w zaokrągleniu (Z)

1

4,35

4

5

37

4,625

5

2

4,2

3

5

33

4,125

4

3

3,95

4

4

30

3,75

4

nr ucznia

S – D

J – Z

M – Z

1

-0,275

-1

0

2

0,075

-1

1

3

0,2

0

0

 

Na podstawie przedstawionych informacji widać, że we wszystkich trzech przypadkach średnia S ocen szkolnych dobrze korelowała z liczbą D. Stopień J z języka polskiego w dwóch przypadkach był niższy o 1 od Z – „stopnia ze sprawdzianu”, a w jednym przypadku był taki sam. Pełna zgodność stopni M i Z wystąpiła w dwóch przypadkach, uczeń nr 2 otrzymał z matematyki stopień M wyższy o 1 niż stopień Z. Informacje te zilustrowano na diagramie.

Dla 70 procent z 291 szóstoklasistów różnica między średnią wszystkich ich ocen na świadectwie i liczbą D (wynikiem W sprawdzianu podzielonym przez 8) była mniejsza od 0,5. Także dla 70 procent tych uczniów średnia S była wyższa od liczby D. Wynik oceny wewnątrzszkolnej przewyższał wynik oceny zewnętrznej.

Różnica stopni z języka polskiego J i ze sprawdzianu Z

Różnica stopni z matematyki M i ze sprawdzianu Z

J – Z

Liczba uczniów

% uczniów

-2

11

3,8

29,2

-1

74

25,4

0

150

52

52

1

51

17,5

19,2

2

5

1,7

M – Z

Liczba uczniów

% uczniów

-3

2

0,7

28,5

-2

11

3,8

-1

70

24

0

169

58

58

1

36

12,4

13,4

2

3

1

Więcej niż 50 procent uczniów otrzymało stopień Z ze sprawdzianu zgodny z końcowym stopniem J z języka polskiego. U blisko 60% uczniów taka zgodność wystąpiła między stopniami M z matematyki i Z – ze sprawdzianu. Dla 95% uczniów stopień Z ze sprawdzianu różnił się nie więcej niż o 1 od stopnia J z języka polskiego. Taka sama prawidłowość wystąpiła w przypadku matematyki. Blisko 30% uczniów otrzymało na sprawdzianie stopień niższy niż z języka polskiego (podobnie w przypadku matematyki).

Diagramy różnic między oceną wewnątrzszkolną i zewnętrzną dla poszczególnych szkół

SZKOŁA   A oddział   A

SZKOŁA   A oddział   B

SZKOŁA   B oddział   A

SZKOŁA   B oddział   B

SZKOŁA   B oddział   C

SZKOŁA   C oddział   A

SZKOŁA   C oddział   B

SZKOŁA   D oddział   A

SZKOŁA   D oddział   B

SZKOŁA   D oddział   C

SZKOŁA   D oddział   D

SZKOŁA   E oddział   A

Warto przeanalizować wyniki poszczególnych szkół czy oddziałów klasowych. Np.:

u W szkole B w oddziale B u wszystkich uczniów oceny Z ze sprawdzianu były nie niższe od ocen J z języka polskiego.
u W szkole E tylko jeden uczeń ma niższą średnią S niż liczba D.
u W szkole E zgodność oceny M z matematyki z oceną Z ze sprawdzianu odnotowano u większości szóstoklasistów.
u W szkole B u większości uczniów oceny Z ze sprawdzianu były wyższe lub takie same jak oceny J z języka polskiego i M z matematyki.
u W szkole A u większości uczniów oceny Z ze sprawdzianu były niższe lub takie same jak oceny J z języka polskiego i M z matematyki.

Wynik ze sprawdzianu nie powinien być zaskoczeniem dla ucznia, a jedynie potwierdzeniem jego osiągnięć.


2004 OKE w Krakowie