Rozmiar: 4180 bajtów Pomoc
Co sprawdzamy na sprawdzianie
Wprowadzenie
Standardy wymagań egzaminacyjnych w przykładach.
czytanie
pisanie
rozumowanie
korzystanie z informacji
wykorzystywanie wiedzy w praktyce
Formy zadań sprawdzianu.
Relacje między oceną wewnątrzszkolną i zewnętrzną.
Sylwetka szóstoklasisty.
Zadania sprawdzianu na lekcjach języka polskiego
Zadania sprawdzianu na lekcjach matematyki
Zadania dla egzaminatorów sprawdzianu
Przykładowy sprawdzian JAZZ
Biuletyn w wersji pdf
   
Archiwum arkuszy sprawdzianu
spis

Przykładowy arkusz JAZZ

  Dnia 18 listopada 2003 w ogólnopolskim Kujonie Gazety Wyborczej ukazał się przykładowy arkusz sprawdzianu Jazz opracowany w OKE w Krakowie.
n kartoteka arkusza sprawdzianu JAZZ
n klucz odpowiedzi oraz schemat punktowania zadań otwartych arkusza JAZZ

WPISUJE UCZEŃ

KOD UCZNIA

 

DATA URODZENIA UCZNIA

     
 
               
   
dzień miesiąc rok
 

SPRAWDZIAN PRÓBNY
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„JAZZ”

      Instrukcja dla ucznia

1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 8 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem z czarnym lub granatowym tuszem/atramentem.
Nie używaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Odpowiada im następujący układ kratek na karcie odpowiedzi:
                         
6. Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą – np. gdy wybrałeś odpowiedź „A”:
                         
7. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiemzaznacz inną odpowiedź.
                        
8. Rozwiązania zadań od 21. do 25. zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
9. Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane.

Powodzenia!

  Czas pracy:
  60 minut
 

  Liczba punktów
  do uzyskania: 40

Przeczytaj uważnie tekst.
Wykorzystaj informacje zawarte w tym tekście do rozwiązania zadań od 1. do 8.

JAZZ1

 

          Gdy miałam dziewięć lat tata po raz pierwszy zabrał mnie do Piwnicy pod Baranami na koncert polskiego pianisty, jazzmana2 Adama Makowicza. Mój tata, który kochał, kocha i będzie kochać jazz, próbował i we mnie zaszczepić tę miłość. I to z dobrym skutkiem. Wprawdzie sama nigdy za dobrze nie śpiewałam, to
jednak zawsze, odkąd tylko sięgam pamięcią, lubiłam wsłuchiwać się w tę
oryginalną muzykę, odnajdywać ład i harmonię w mieszaninie dźwięków trąbki, klarnetu, fortepianu, saksofonu i perkusji. Lubiłam zamykać oczy i siłą wyobraźni przenosić się do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, do Nowego Orleanu – tam, gdzie narodził się jazz. I wtedy zawsze zdawało mi się, że słyszę te pierwsze murzyńskie ballady, hymny, marsze i religijne pieśni, które stały się źródłem jazzu. Zdawało mi się, że słyszę jak Louis Armstrong3 wygrywa na trąbce swe jazzowe kawałki...
          Ten „mój” pierwszy koncert był wyśmienity. Wspominam go bardzo ciepło.

          Pamiętam swoje dziesiąte urodziny. To był gorący sierpień. Rodzice podarowali mi książkę pt. Historia muzyki. Od razu zabrałam się do jej studiowania. Oczywiście najpierw sięgnęłam do rozdziału o jazzie. Do dziś trudno mi uwierzyć,
że jazz – muzyka, która zrodziła się na przełomie XIX i XX wieku nie tylko przetrwała do czasów współczesnych, ale stała się jednym z głównych rodzajów światowej muzyki. Jazz grają wszędzie – i w Ameryce, i w Europie, i w Azji,
i w Australii. Pewnie też na Antarktydzie. Tata zawsze powtarzał mi, że jazz to król muzyki. I chyba coś w tym jest. Jazzu nie da się nie lubić.

          Nie zapomnę niespodzianki, jaką zrobiłam tacie na jego 40 urodziny! Zabrałam go na koncert... Gawlińskiego. Owszem, podobało mu się, ale i tak powiedział: „Nic ponad jazz”.

Magda G. ( lat 15)


1 czyt. dżez
2 jazzman (czyt. dżezmen) – muzyk, który gra jazz
3 Louis Armstrong (1900 – 1971) – amerykański trębacz, wokalista i kompozytor.
Uznany za jednego z największych muzyków jazzowych.

1. Tekst jest fragmentem
     A. legendy.
     B. pamiętnika.
     C. baśni.
     D. mitu.

2. Jazzman to
     A. rodzaj muzyki.
     B. rodzaj koncertu.
     C. nazwa muzyka.
     D. nazwa instrumentu.

– 2 –


3. Jazz narodził się w
     A. Europie.
     B. Australii.
     C. Ameryce Północnej.
     D. Ameryce Południowej.

4. Jednym ze źródeł jazzu są
     A. murzyńskie pieśni religijne.
     B. piosenki Louisa Armstronga.
     C. murzyńskie utwory fortepianowe.
     D. piosenki muzyków z Nowego Orleanu.

5. Młodość Louisa Armstronga przypada na
     A. pierwszą połowę XIX wieku.
     B. drugą połowę XIX wieku.
     C. pierwszą połowę XX wieku.
     D. drugą połowę XX wieku.

6. Tata Magdy powiedział
     A. jazzu nie da się lubić.
     B. jazzu nie da się nie lubić.
     C. jazz to król muzyki.
     D. jazz to historia muzyki.

7. Magda obchodzi urodziny
     A. wiosną.
     B. latem.
     C. jesienią.
     D. zimą.

8. Na podstawie tekstu można przypuszczać, że jego autorka w przyszłości
     A. przestanie brać udział w koncertach jazzowych.
     B. będzie pogłębiać swą wiedzę na temat jazzu.
     C. przestanie się interesować muzyką.
     D. zostanie piosenkarką jazzową.

9. Który z instrumentów nie pasuje do pozostałych?
     A. Klarnet.
     B. Trąbka.
     C. Saksofon.
     D. Fortepian.

– 3 –

 

Cóż za piękny świat (z repertuaru Louisa Armstronga)

 
Widzę zieleń drzew i czerwień róż
Widzę jak kwitną dla mnie i dla Ciebie

I myślę sobie cóż to za piękny świat. 

Widzę błękit nieba i biel chmur
Jasny błogosławiony dzień i ciemną świętą noc

I myślę sobie cóż to za piękny świat. 

Kolory tęczy tak piękne na niebie
Są także na twarzach przechodniów
Widzę jak przyjaciele uściskają swoje dłonie mówiąc „jak się masz”
Oni naprawdę mówią „kocham cię”. 

Słyszę płacz dzieci patrzę jak rosną
One nauczą się dużo więcej niż ja kiedykolwiek będę wiedzieć

I myślę sobie cóż za piękny świat

Tak myślę sobie cóż za piękny świat.
 

Tłumaczenie z języka angielskiego: Z. Gruntkowski


Na podstawie utworu wykonaj zadania od 10. do 13.

10. W utworze zwrot jak się masz oznacza
       A. uścisk dłoni.
       B. pytanie o zdrowie.
       C. grzecznościowe pozdrowienie.
       D. miłość i wzajemną sympatię.

11. Można przypuszczać, że utwór jest tekstem piosenki, bo występuje w nim
       A. podmiot mówiący.
       B. zwrotka.
       C. refren.
       D. rym.

12. Wyrażone w utworze uczucie postaci mówiącej wobec świata to
       A. rozpacz.
       B. zwątpienie.
       C. zauroczenie.
       D. zniechęcenie.

13. We fragmencie ciemną świętą noc występują
       A. epitety.
       B. porównania.
       C. przenośnie.
       D. wyrazy dźwiękonaśladowcze.

– 4 –

 

Muzyka w Krakowie – wybrane imprezy w listopadzie 2003 r.

 
Filharmonia im. K. Szymanowskiego
bilety:
 
normalne: 16 zł i 10 zł,
zniżkowe: 8 zł
opiekunowie grup powyżej 15 osób wstęp wolny

Koncert symfoniczny
14 XI, godz.19:30
15 XI, godz. 18:00

Koncert dla dzieci – Stoliczku nakryj się
21 XI, godz. 9:00, 11:00, 13:00; 120 min.

Opera Krakowska
miejsca

bilety na spektakle

operowe baletowe operetkowe dla dzieci
I. normalne
47 zł, ulgowe 44zł,
normalne 35 zł, ulgowe
32 zł
16 zł
II. normalne
39 zł ulgowe 36 zł
normalne 25 zł, ulgowe
22 zł
14 zł
III. normalne
25 zł, ulgowe 22 zł
normalne 18 zł, ulgowe
15 zł
12 zł

Norma – opera V. Belliniego
9 XI, godz. 18:30, 180 min.

Serduszko z lodu – operetka według baśni H. Ch. Andersena
5 XI, godz. 11:00, 120 min.

Światy równoległe – spektakl baletowy do muzyki jazzowej
16, 17 XI, godz.18:30; 120 min.

Jazz Club U Muniaka

bilety: 10 zł 20zł

Krakowskie Zaduszki Jazzowe
1 XI, godz. 18:00

Koncerty jazzowe – Janusz Muniak i przyjaciele
w każdy czwartek, piątek i sobotę; godz. 18:00

Klub studencki Rotunda

bilety:
studenci 7 zł,
pozostali 10 zł

Śpiewać każdy może – konkurs
5 XI, godz. 20:00

Galicyjski Wieczór z Piosenką
19, 30 XI, godz. 18:00

 
Informacje z podanego repertuaru wykorzystaj do rozwiązania zadań od 14. do 21. oraz zadania 23.

– 5 –

 
14. Muzyki jazzowej można posłuchać
       A. tylko w klubie U Muniaka.
       B. tylko w Operze Krakowskiej.
       C. w Operze i w klubie U Muniaka.
       D. w Filharmonii i w Rotundzie.
 
15.  W Operze Krakowskiej bilet na trzecie miejsca na spektakle operetkowe dla dzieci jest tańszy od biletu na pierwsze miejsca. O ile procent?
       A. 75%.
       B. 40%.
       C. 25%.
       D. 20%.
 
16.  Jaka jest średnia cena biletu w Operze Krakowskiej na spektakle operetkowe dla dzieci?
       A. 12 zł
       B. 13 zł
       C. 14 zł
       D. 15 zł

17. Najbardziej zróżnicowane są ceny biletów do
       A. Filharmonii.
       B. klubu Rotunda.
       C. klubu U Muniaka.
       D. Opery Krakowskiej.

 
18.  Opera Norma rozpoczęła się z dziesięciominutowym opóźnieniem. Opera ta zakończyła się więc o godzinie
 
A. 21:30 B. 21:40 C. 22:30 D. 22:40

19. Między rozpoczęciem jednego koncertu symfonicznego i kolejnego upływa
       A. 25 i pół godziny.
       B. 24 i pół godziny.
       C. 23 i pół godziny.
       D. 22 i pół godziny.

20. W klubie studenckim z tańszych biletów mogą korzystać
       A. tylko studenci.
       B. opiekunowie grup.
       C. uczniowie i studenci.
       D. wszyscy poza studentami.

21. Wypisz z podanego repertuaru tytuły spektakli przeznaczonych dla najmłodszych.
 

 
 
 
 

– 6 –

 
22.  Na koncert kupiono 6 biletów i zapłacono 64 zł. Bilety normalne były po 16 złotych, a ulgowe po 8 zł. Ile kupiono biletów normalnych, a ile ulgowych?
 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                 
                                                 

23.  Rodzina Kowalskich była na wycieczce w Krakowie przez pierwsze dziesięć dni listopada. Na których imprezach uwzględnionych w prezentowanym repertuarze „Muzyka w Krakowie”, mogli być obecni uczestnicy tej wycieczki?

 
 
 
 

24.  Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej nr 100 w Krakowie organizuje wieczór muzyczny pt. Najsłynniejsi muzycy jazzowi. W ich imieniu napisz do dyrektora szkoły oficjalne zaproszenie na tę imprezę.
Pamiętaj o podaniu planu imprezy.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

– 7 –

 

Brudnopis

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

– 8 –

Pobierz (kliknij prawym przyciskiem myszki na odpowiednim linku
i wybierz  "Zapisz element docelowy jako..." (ang. "Save target as ...")
u arkusz standardowy Jazz wraz z kartą odpowiedzi plik arkusz_JAZZ.pdf
u kartotekę arkusza sprawdzianu Jazz plik kartoteka_JAZZ.pdf
u klucz odpowiedzi i schemat punktacji dla arkusza Jazz plik kryteria_JAZZ.pdf

 


2004 OKE w Krakowie